Nepal; jungles, valleien en bergen - Reisverslag uit Nagarkot, Nepal van Kimipimi - WaarBenJij.nu Nepal; jungles, valleien en bergen - Reisverslag uit Nagarkot, Nepal van Kimipimi - WaarBenJij.nu

Nepal; jungles, valleien en bergen

Door: Kimipimi

Blijf op de hoogte en volg Kimipimi

02 Augustus 2013 | Nepal, Nagarkot

Na de hectiek, smerigheid en drukte van India is Nepal een verademing. De eerste aanblik na een gemakkelijke grens overgang is schoon en rustig. De Nepalese bevolking is vriendelijk en niet zo opdringerig. Al blijven wij toeristen een attractie, kijken en bekeken worden is het motto.

We beginnen de trip in Chitwan national park waar we tijdens een jungle walk neushoorns spotten. Een zien we niet maar horen we wel en onze gids loods ons snel een andere kant op. Veel te dichtbij. Deze grijze jongens zijn gevaarlijk en niet om te knuffelen. We zien ook een kudde bambies en ruziende aapjes. Verder vliegen de torren en en andere kleine beestje ons om de oren. Lang leven de lange broek, wandel schoenen en lange sokken. Het zweet parelt ook hier van mijn lijf. De luchtvochtigheid is nog steeds erg hoog. Tijdens de kanotocht zien ik mooie nieuwe schoenen en een handtas in t water dobberen; krokodillen. De middag brengen we in het park door op de rug van een olifant. We vinden een neushoorn jong wat net is aangevallen door een tijger, hij leeft nog. De moeder loopt verderop alleen. In het elephant breeding centre gaat het er anders aan toe, kleine fannies spelen met elkaar onder het toeziend oog van hun mams.

De hoofdstad Kathmandu is een gezellig drukke stad. Ons hotel ligt vlak bij een levendig stadsdeel met veel winkeltjes en restaurantjes. Na de Indiase currys is het weer even Westerse kost. Flink eten voor China, in Tibet is het primitief en weinig soeps. Aldus de verhalen van de reisleider. Hij zal het wel weten. In de stad is veel zien en te doen. Enkele highlights die we bekijken zijn: pashupatinath, Nepals meest imposante Hindoe tempel, de bekende Bodhnahath, een gouden stupa met de bekende vlaggetjes en de ogen, Durbar square, en zo ook de Monkey Temple. De weg naar de stad was overigens al prachtig, door de groene heuvels en langs een kolkende rivier. De vallei rondom K-city kent drie koningsteden. Nummer twee is Bhaktapur, een werkelijk openlucht museum met een uitstraling van de middeleeuwen. We maken met een groepje mensen een wandeltocht door de kleinste straatjes en binnenplaatsen. Onderweg zien we mooie huizen met houtsneden en veel decoraties. Ik logeer hier pal aan Durbars square, de trekpleister van het plaatsje vol tempels en beelden uit de Hindoe en Boeddhistische cultuur. Daar pas ik wel tussen want veel locals willen wel op de foto met zo'n gekke kaaskop. Vanuit B-city maken we weer eens een tempel stop. En later wandelen we een ruime 1,5 uur door het begin van de Himalaya.

Het hotel voor de laatste nacht in Nepal is hotel View Point Nagarkot en de naam zegt niets te veel. De zon schijnt over de bergen en dalen en afwisselend met wolken geeft dit prachtige plaatjes. We hopen op een heldere ochtend zodat we de Mount Everest kunnen aanschouwen. Helaas is het grotendeels bewolkt en is het gokken welke van de hoge pieken nu de juiste is. Hoog zijn ze wel. Het lijkt een sprookjes landschap door de mist, de lucht, een laag wolken en daarboven weer die hele hoge toppen met sneeuw.
De komende dagen kunnen we in de herkansing aangezien we vandaag de grens met China over zullen gaan. Een spannend moment aangezien de Han Chinezen hier streng en lastig zijn. Ze schijnen alles te controleren in onze tassen op de autonome staat en hun geestelijk leider. De exacte namen typen kan er al voor zorgen dat ik straks mijn blog niet meer kan benaderen.

Op naar het volgende land met al zijn bijzonderheden; China!

• 02 Augustus 2013 - 05:04

Yvon:

Super: jouw reisverhalen lezen terwijl ik (midden in de nacht) m'n kleine man voed. Even wegdromen, de plaatjes bedenk ik er zelf bij. Geniet ervan!
    Liefs
    Yvon

• 02 Augustus 2013 - 11:04

Pa:

hallo Kim, prachtig verhaal zo telezen geniet je er goed van, ben benieuwd hoe het in tibet en china is
    gr Ma en pa